6. Bedrijfsvoering

6.1 Bedrijfsvoering

6.1 Bedrijfsvoering

Belangrijke gebeurtenissen

Impact van corona: hybride samenwerken

In 2021 zijn we geconfronteerd met verschillende maatregelen die elkaar afwisselden: van vrijwel volledig thuiswerken naar deels op kantoor werken en weer terug naar vrijwel volledig thuis. Deze manier van werken heeft veel wendbaarheid en creativiteit gevraagd van de organisatie en de medewerkers. Op het stadhuis zijn aanpassingen gedaan om hybride werken en overleggen te ondersteunen en ook de thuiswerkplek wordt goed gefaciliteerd. Met medewerkers en binnen teams hebben we gesprekken gefaciliteerd over een goede manier van samenwerken op afstand. We zien hybride werken als 'het nieuwe normaal', met daarin winstpunten die we graag willen behouden. Denk aan minder lange vergaderingen, online samenwerkingstools, meer gefocust kunnen werken en beter je eigen tijden kunnen indelen en werkplek kunnen kiezen. Tegelijkertijd hebben we ervaren dat de onderlinge ontmoeting en 'live' samenwerking op het stadhuis ook van zeer groot belang is. Zonder die ontmoeting raken we de nodige verbinding met elkaar kwijt. We zoeken in 2022 de juiste balans daarin.

Cybercrime in opmars

Sinds de start van corona zien we cybercrime toenemen. Het landelijke beeld is dat er in een periode van twee jaar dubbel zo veel cybercrime-incidenten zijn geregistreerd als de periode ervoor. Inmiddels zijn er ruim meer cybercrime-incidenten dan woninginbraken; waarbij de aanname is dat lang niet alle incidenten worden geregistreerd. Het gaat om allerlei soorten incidenten waartegen gemeenten zich moeten wapenen. In Amersfoort hebben we in 2021 een nieuwe bewustwordingscampagne gelanceerd. Tevens hebben we twee 'ethical hackers' gevraagd om na te gaan of een werkelijke aanval succesvol zou kunnen zijn. Er is geïnvesteerd in security maatregelen op de apparaten die medewerkers gebruiken en het wachtwoordbeleid is herzien.

Digitale voorzieningen goed op orde

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat corona werkdruk en stress met zich mee kan brengen. De problemen die binnen de organisatie worden ervaren door de pandemie zijn heel verschillend. In Amersfoort is o.a.  geïnvesteerd in uitstekende digitale voorzieningen zodat mensen daarin geen belemmering hoeven te ervaren. De verdere introductie van functionaliteit van Microsoft365, gebruikersondersteuning, nieuwe tablets, goede en grote beeldschermen hebben daaraan bijgedragen.

67.463

11,0 %

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2022 11:21:45 met de export van 06/21/2022 09:09:50