Tabel: JB.01 Begrotingsrechtmatigheid per programma
PROGRAMMA | PRIMITIEVE BEGROTING | BEGROTING NA WIJZIGING | REKENING | AFWIJKING |
---|---|---|---|---|
LASTEN INCLUSIEF TOEVOEGINGEN AAN RESERVES | ||||
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling | -58.143 | -63.055 | -71.819 | -8.765 |
4.1 Bestuur en dienstverlening | -19.015 | -19.899 | -21.669 | -1.770 |
5.1 Financiën en belastingen | -6.457 | -14.914 | -15.203 | -289 |
TOTAAL LASTEN | -83.615 | -97.867 | -108.691 | -10.824 |
Toelichting per programma
Programma 1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De overschrijding in deelprogramma 1.2.2 Grondexploitaties wordt voor circa € 8.645.000 veroorzaakt door onder andere in het realiseren van lasten voor facilitaire projecten, mutaties op de verliesvoorzieningen en een andere fasering van lasten en baten van de grondexploitaties ten opzichte van de begroting. Zie voor een toelichting van de voortgang per grondexploitatie het MPG per 1/11/2021. Deze hoger gerealiseerde lasten worden volledig gedekt door de hoger gerealiseerde baten (€ 23.672.000).
Programma 4.1 Bestuur en dienstverlening
De afwijking op programma 4.1 Bestuur en dienstverlening wordt voor € 1.763.000 veroorzaakt door hogere personeelslasten voor het in behandelen nemen van aanvragen voor omgevingsvergunningen. In 2021 hebben we meer omgevingsvergunningsaanvragen ontvangen dan begroot. Hier staan ook € 2.912.000 hogere baten tegenover.
Programma 5.1 Financiën en Belastingen
De afwijking op programma 5.1 Financiën en belastingen van € 289.000 is grotendeels veroorzaakt door hogere lasten voor de uitvoering van de gemeentebelastingen. In 2021 hadden we meer kosten door uitloop van het project van kubieke naar vierkante meter. Dit was reeds gemeld in de zomerrapportage 2021. Daarnaast hebben we extra moeten inhuren om de belastingwerkzaamheden op niveau uit te kunnen blijven voeren. Dit komt doordat het aantal bezwaar en beroepen en beroepszaken is toegenomen. En doordat we extra personen nodig hadden om langdurige uitval en ziekte op te kunnen vangen.
Tabel: JB.02 Begrotingsrechtmatigheid per krediet
Naam investering | Investerings-krediet | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
Vervanging/renovatie Flehite | 2.060 | 2.188 | -128 |
Aanpassing wijkaccomodaties 2014 | 100 | 118 | -18 |
Aanpassing wijkaccomodaties 2015 | 100 | 115 | -15 |
Verder projecten 2020 | 1.547 | 2.262 | -715 |
Toelichting per investeringskrediet
Vervanging/renovatie Flehite
Deze investering heeft meer gekost dan begroot als gevolg van meerwerk. Het meerwerk is deels het gevolg van onvoorziene omstandigheden onder water en achter de kade. Verder is de overschrijding te wijten aan het feit dat niet alle baten op het krediet zijn verantwoord. In voorgaande jaren zijn diverse subsidiebedragen ten gunste van de exploitatie gebracht. Zodoende zijn de baten verantwoord op dit krediet lager dan waar rekening mee is gehouden. Wel zijn alle baten ontvangen. De investering is inmiddels gereed en kan worden afgesloten.
Aanpassing wijkaccommodaties 2014/ Aanpassing wijkaccommodaties 2015
De overschrijding is het gevolg van de kostprijsverhogende btw, wat niet in de raming zat.
Verder projecten 2020
In 2021 heeft een inhaalslag van investeringen in VERDER-projecten plaatsgevonden, met als gevolg dat er meer is uitgegeven dan aan investeringskrediet beschikbaar is. Dekking voor deze uitgaven is echter wel voorhanden binnen de reserve VERDER. Met ingang van begrotingsjaar 2017 dienen ook investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut (bijvoorbeeld wegen, bruggen, pleinen, fietspaden en groenvoorzieningen te worden geactiveerd (zoals opgenomen in artikel 57 lid 1 van de BBV). Voor VERDER-projecten zijn investeringskredieten aangevraagd tot en met jaarschijf 2020 (deels doorgeschoven naar jaarschijf 2021). De verwachting was dat dit voldoende was voor ook de uitgaven in 2021, zodat in 2022 nieuw krediet kon worden aangevraagd via een raadsvoorstel. Door de inhaalslag is dit niet het geval.