De voortgang van de zichtbare resultaten is in te delen in de volgende categoriën:
Doorlopend | |
Uitgevoerd | |
In uitvoering | |
Niet uitgevoerd |
Zichtbaar resultaat | Voortgang | Toelichting | |
---|---|---|---|
1.4.1 Mobiliteit | |||
Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van persoons- en goederenvervoer. | In 2021 hebben we emissieloze voertuigen gestimuleerd. Er zijn extra openbare laadpalen neergezet (eind 2021 waren er bijna 400 openbare laadpalen) en is er besloten dat per direct bij nieuwe openbare laadpalen twee parkeerplekken worden ingericht voor elektrisch laden als extra stimulans. We hebben in 2021 het verkeersbesluit genomen voor de eerste openbare snellaadpaal, realisatie volgt in 2022. We zijn in afwachting van de evaluatie van experimenten met bidirectioneel laden in het land. We hebben verder onderzocht hoe we om moeten te gaan met elektrisch laden in parkeergarages. We zijn in afwachting van landelijke regelgeving (wordt verwacht in 2023). Bouwplannen en vergunningen voor het waterstoftankstation zijn dit jaar goedgekeurd. De realisatie staat voor 2022 gepland. In 2021 hebben we met partijen in de regio en de provincie Utrecht een waterstofconvenant afgesloten.In 2021 hebben we de routekaart Zero Emissie taxi’s getekend. We werken samen met landelijke partijen toe naar een afsprakenkader om zero emissie taxi’s te stimuleren. Op lokaal niveau maken we een plan van aanpak.De volgende openbaar vervoer concessie van de provincie Utrecht is toekomstgericht. Vanuit Amersfoort blijven we inzetten op mogelijkheden voor emissievrij openbaar vervoer, bijvoorbeeld door samen met de regio te experimenteren met diverse vormen van emissie vrije voertuigen zoals waterstofbussen. Door de effecten van de coronapandemie wordt de huidige concessie waarschijnlijk verlengd. In 2021 hebben we de uitvoeringsagenda van de Greendeal ZES ondertekend, waardoor de plannen voor het gefaseerd invoeren van groene venstertijden zijn komen te vervallen. Amersfoort gaat nu mee in de landelijke stappen richting een zero emissie zone. Ook zijn we in gesprek met pakketbezorgers die met een pakketkluizen willen werken om te kijken hoe zij verkeersbewegingen kunnen terugbrengen. In 2021 hebben we horeca in Amersfoort gestimuleerd om met elkaar te kijken hoe zij het aantal bedrijfsafval ritten kunnen terugbrengen. Echter door de lockdowns heeft dit bij hen geen prioriteit. Ook zijn we in 2021 twee projecten gestart met als doel het terugbrengen van het aantal vervuilende brommers. Enerzijds is er de probeeractie ‘Ik ga elektrisch’ waarbij inwoners worden gestimuleerd hun vervuilende brommer te laten staan en daarvoor een elektrische variant of e-bike/ speed-pedelec uit te proberen. Anderzijds is er een subsidieregeling gestart om de vervuilende brommer te laten slopen en een schoon alternatief terug te kopen, daarvan is zo’n tachtig keer gebruikgemaakt in 2021. | ||
Voorrang geven aan voetgangers, fietsers, OV, onder andere door het inrichten van de openbare ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. | We werken de maatregelen uit het beleidsplan Amersfoort Fiets uit om fietsen te stimuleren en bouwen aan een compleet, samenhangend en veilig fietsnetwerk. Daartoe is ook het Uitvoeringsplan Fiets 2021-2023 2e Fase vastgesteld. Op regionaal vlak is met de provincie een overeenkomst gesloten voor de realisatie van de doorfietsroute Amersfoort – Bunschoten. Uitvoering is voorzien in 2022-2023. Voor de doorfietsroute Amersfoort – Soest/Baarn – Hilversum is met betrokken overheden een intentieovereenkomst gesloten en is inmiddels ook het voorkeurstracé bepaald. Komend jaar verwachten we een realisatieovereenkomst te sluiten. Op de doorfietsroute Amersfoort Centrum – Vathorst – Nijkerk is de Veentunnel opengesteld en zijn de eerste stappen gezet richting verbreding van het Jan van Riebeeckpad. In 2022 wordt het werk afgerond en feestelijk geopend. Binnen de Regio Amersfoort is bovendien een Intentieovereenkomst Realisatie Fietsinfrastructuurprojecten gesloten voor de periode 2022-2023. Op tien wegen in de stad is de bromfiets verplaatst van het fietspad naar de rijbaan, met als doel meer ruimte voor fietsers en minder grote snelheidsverschillen op het fietspad. Daarnaast is in pilotvorm gestart met het uitgeven van ontheffingen aan speed-pedelec berijders, die daarmee met gepaste snelheid van de fietspaden gebruik mogen maken. Komend jaar evalueren we de pilot. Voor station Schothorst is i.s.m. ProRail een planstudie gestart naar het oplossen van de toekomstige stallingsbehoefte. In het Stadshart is de facelift van de bewaakte stallingen in het centrum afgerond. In de openbare ruimte is de parkeercapaciteit uitgebreid, door klemmen bij te plaatsen achter de Onze Lieve Vrouwetoren en op het Havik. Ten behoeve van monitoring en evaluatie is een nulmeting uitgevoerd naar de fietsparkeerdruk in het Stadshart.We hebben ons aangesloten bij de City Deal voor de realisatie van een passend loopplan voor Amersfoort. We willen een netwerk van recreatieve, toegankelijke en directe voetpaden realiseren. We hopen het Amersfoortse loopplan in 2022 te presenteren. | ||
Stimuleren van alternatieven voor autobezit. | Eind van het jaar is het raadsvoorstel MaaS bij ruimtelijke ontwikkelingen vastgesteld. Ook in bestaande gebieden willen we MaaS op den duur toepassen, dit vergt een nadere uitwerking. Met de late vaststelling van het raadsvoorstel MaaS is het uitzoeken van een Mobility Service Provider (MSP) doorgeschoven naar 2022. In het afgelopen jaar zijn we gestart met een experiment voor microdeelmobiliteit (deelfietsen en deelscooters). Sinds 1 januari 2021 is via de APV een vergunning verplicht. Dit heeft geleid tot het verlenen van vier vergunningen in 2021 voor deelfietsen en deelscooters.Eind 2021 is de coördinatorrol voor het programma “Doortrappen” belegd bij SRO. De coördinator gaat organisaties, personen en activiteiten aan elkaar koppelen. Het programma heeft als doel om de fietsvaardigheden van ouderen te onderhouden en tips en trucs aan te reiken om zo lang mogelijk prettig en veilig te kunnen blijven fietsen. Daarnaast hebben ondanks de corona-maatregelen in totaal 17 vrouwen van niet-westerse afkomst uit m.n. Liendert fietslessen gevolgd. We ondersteunen het Keistad Fietsfestival, ter stimulering en promotie van het fietsklimaat in de stad. | ||
Bereikbaarheid van de stad verbeteren. | In 2021 hebben we in samenwerking met de Koplopersgroep "Van Ring naar Park" verschillende studies gedaan naar de effecten van een autoluwe Stadsring. We hebben hier onder andere een dynamisch verkeersmodel voor ontwikkeld. We zijn tot de conclusie gekomen dat de verstedelijkingsambitie de bereikbaarheid van de stad onder druk zet, en daarmee ook de ruimtelijke kwaliteit en de leefbaarheid. We hebben in 2021 verschillende analyses gedaan hoe we de brede bereikbaarheid van de stad mogelijk kunnen maken, dus ook die voor de voetganger, fietser en het OV. Dit leidt tot een nieuwe verkeersstructuur en een hoge urgentie voor effectief flankerend beleid. Begin 2022 wordt dit verder uitgewerkt en gepresenteerd aan de gemeenteraad. Samen met gemeente Bunschoten werken we een nieuwe autoverbinding uit om Vathorst beter te ontsluiten via aansluiting A1-N199/Bunschoten. Met Rijkswaterstaat, de provincies Utrecht en Gelderland en gemeente Nijkerk wordt verder gewerkt aan de reconstructie van Knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A1 en de A28.Als gevolg van de stikstofproblematiek is de reconstructie van Knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A1 en A28 vertraagd. Door de uitspraak van de Raad van State over de stikstofrekenmethode die is gehanteerd bij de A15 moet de minister van Infrastructuur en Waterstaat een uitgebreidere onderbouwing geven voor dit project. Dit heeft ook gevolg voor het project Knooppunt Hoevelaken. De ondertekening en publicatie van het Tracébesluit kan pas nadat deze onderbouwing er is en door de Raad van State is beoordeeld. Een planning is daardoor nog niet te geven. Wel zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd zoals het verleggen van kabels en leidingen en archeologisch onderzoek. Ook is het ecologisch onderzoek dat dateerde van 2018 geactualiseerd. Naast nieuwe verbindingen voor langzaam verkeer maken, zijn ook nieuwe verbindingen voor gemotoriseerd verkeer onderdeel van het plan. Tussen de Energieweg en de Outputweg wordt een verbinding onder de A28 gemaakt. Ter hoogte van de Danzigweg wordt een verbinding tussen de bedrijventerreinen Vathorst en De Hoef gerealiseerd. Ook wordt de reconstructie van de Amersfoortsestraat voorbereid.Onder rotonde 2 in Vathorst is een fietstunnel gerealiseerd, waarmee de doorstroming én de verkeersveiligheid is verbeterd. Op de route Kattenbroek – Calveen is een nieuw fietspad aangelegd tussen Gangboord en De Kreek. De flankerende maatregelen in de omgeving worden in 2022 gerealiseerd en afgerond. | ||
Verkeer op een veilige manier laten doorstromen. | De veiligheid van het verkeer vraagt onze continue aandacht. Ook met de komst van steeds meer innovatieve weggebruikers, Light Electric Vehicles, proberen wij in de inrichting rekening te houden.Met infrastructurele aanpassingen aan het kruispunt Bornberg – Duisterweg is de verkeersveiligheid op dit punt verbeterd. De aanpak van de veiligheidsknelpunten op het Borneoplein en Abraham Blankaartsingel is inmiddels opgestart. Het ontwerptraject voor de fietsroute Laan der Hoven is afgerond en het aanbestedingstraject voor het gedeelte binnen de Ring Kattenbroek loopt.De afwaardering van 50 naar 30 km p/uur van de zg. "grijze wegen" stond in 2021 landelijk centraal. Een motie in de Tweede Kamer leidde tot de uitwerking van de SWOV naar een nieuw afwegingskader. Ook in Amersfoort werd de motie "30 km p/uur voor iedereen beter" ingediend. We hebben het landelijk afwegingskader uitgewerkt naar de Amersfoortse situatie. Hiermee hebben we kansen gedetecteerd die we komende jaren op integrale wijze hopen uit te werken, door "werk met werk" te maken. Een voorbeeld is de Vermeerstraat, eind 2021 is een voorstel gemaakt en geparticipeerd. In de loop van 2022 zal de Vermeerstraat ingericht worden als een 30 km p/uur straat. De gemeenteraad heeft ook een motie aangenomen om op een deel van de Zevenhuizerstraat 30km/u in te voeren. De afwaardering willen we komend jaar weloverwogen en in een logische volgorde doen, passend binnen de context van Programma Mondriaan. | ||
Betaald parkeren wordt efficiënter. | De uitrol van parkeerautomaten die op kenteken registreren staat gepland voor Q1 2022. De voorbereiding heeft plaatsgevonden in 2021.Daarnaast is eind 2021 een Peilnota voor de totstandkoming van een nieuwe Parkeervisie aan de raad voorgelegd. De verwachting is dat in 2022 nieuw Parkeerbeleid geïntroduceerd zal worden, mede als noodzakelijk flankerend beleid om de stad bereikbaar te houden. Hierin zullen wij voorstellen doen om de reguleringsgebieden logischer in te richten. | ||