Tabel: PF.1.4.02 Verschillen primitieve begroting versus begroting na wijziging
Deelprogramma
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
1.4.1 Mobiliteit
Bestemming rekeningresultaat 2020
-860
-860
Mutaties reserves
Grondexploitatie Bedrijvenpark Vathorst
3.594
3.594
Mutaties reserves
Bestemming rekeningresultaat 2020
3.310
3.310
Totaal begroting na wijziging
-860
6.904
6.044
Toelichting op de financiële wijzigingen in de begroting 2021
Lasten
Baten
Saldo
1.4.1 Mobiliteit
Het bedrag ad € 860.000 betreft een onderdeel van het 'bestemming rekeningresultaat 2020' en ziet toe op het doorgeschoven budget ten behoeve van het aanpassen van de rotonde Nieuwe Poort.
De baten ad € 3.310.000 komen uit het besluit 'bestemming rekeningresultaat 2020' en zien toe op de volgende reservemutaties: ◦ Onttrekking ad € 250.000 aan de reserve Stedelijke Voorzieningen ter dekking van project GoedOpWeg; ◦ Onttrekking ad € 3.000.000 aan de reserve Verder ter dekking van de VERDER-projecten; ◦ Vrijval ad € 21.000 van de reserve Openbaar Vervoer in verband met het vervallen van het doel van deze reserve; ◦ Onttrekking ad € 39.000 aan de reserve Openbaar Vervoer ter dekking van de uitgaven motie Nachtnet.
3.310
3.310
Tabel: PF.1.4.03 Baten en lasten i.v.m. Corona
Onderstaande tabel bevat het effect van corona op de baten en lasten in 2021 van het programma mobiliteit. Het tekort van ruim € 800.000 wordt veroorzaakt door gemiste baten op straatparkeren a.g.v. corona.
PROGRAMMA
BEGROTING
REKENING
AFWIJKING
CORONA
NA WIJZIGING
BEGROTING
SALDO EXCLUSIEF MUTATIES RESERVES
-/-REKENING
1.4.1 Mobiliteit
0
-828
-828
TOTAAL SALDO
0
-828
-828
Tabel: PF.1.4.04 Verschillen begroting na wijziging en realisatie
Analyse verschillen programma
Lasten
Baten
1.4.1 Mobiliteit
604
-1.025
9 Toevoeging / onttrekking aan reserve
0
-85
1.4 Mobiliteit
604
-1.110
Analyse
Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. Een ‘I’ staat voor Incidenteel (eenmalig) en de ‘S’ voor Structureel (doorlopend). De financiële analyses zijn op hoofdlijnen en geven de belangrijkste financiële afwijkingen aan. Dat betekent dat de financiële verklaring niet in alle gevallen uitputtend zal zijn. Bedragen onder de € 0,1 miljoen laten wij doorgaans buiten beschouwing in de financiële analyses en de begrotingsrechtmatigheid.
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen
Lasten
Baten
I / S
1.4.1 Mobiliteit
Kapitaallasten
De kapitaallasten zijn € 607.000 (22%) lager dan begroot. Het voordeel is € 111.000 minder groot dan bij de zomerrapportage was ingeschat. Het grootste effect zit op het verlengen van de afschrijvingstermijn van verkeersregelinstallaties (VRI's) van 10 jaar naar 15 jaar (conform de voorgestelde financiële maatregelen) in combinatie met vertraging in de uitvoering van de vervanging (€ 170.000). Door het slim combineren van projecten en door incidentele vertragingen van deze projecten, volgen de kapitaallasten later dan verwacht (€ 154.000). Daarnaast zijn b.v. investeringen fietsplan 2018 (€ 41.000), vervanging parkeerautomaten (€ 109.000) en aanschaf abri’s (€ 118.000) nog niet of later uitgevoerd dan gepland waardoor ook hier een incidentele vertraging in kapitaallasten is ontstaan.
607
I
Misgelopen baten straatparkeren
Als gevolg van corona hebben wij afgerond € 825.000 minder baten straatparkeren te ontvangen in 2021 ten opzichte van begroot. Dit bedrag is hoger dan de inschatting van € 500.000 bij de zomerrapportage. Het Rijk heeft toegezegd voor heel 2021 gemeenten reëel te compenseren voor gemiste gemeentelijke baten (waaronder inbegrepen parkeeropbrengsten). Daarom hanteren we de aanname dat het tekort van € 825.000 aangezuiverd zal worden vanuit de Rijkscompensatie corona. Hier mogen we niet op vooruitlopen en dit zal pas in 2022 bekend worden. De opbrengst naheffingsaanslagen is € 180.000 lager dan begroot in 2021. Totaal lagere opbrengsten bedraagt derhalve afgerond € 1.005.000.
-825
-180
I
I
Duurzame mobiliteit en luchtkwaliteit
Er is in 2021 minder geld uitgegeven dan was gepland. De besluitvorming rondom het Mobility as a service (MaaS) beleid is vertraagd, waardoor de gelden voor het vervolgtraject niet zijn uitgegeven. Daarnaast is het beleid inzake laadpalen veranderd. De laadpalen ondernemingen betalen nu zelf de bebording. Voorheen deed de gemeente dat om een en ander te stimuleren.
189
I
Extra parkeerbetaalautomaten niet geplaatst
Zie raadsvoorstel 5701297 d.d. 16-4-19 met betrekking tot omvormen vergunningsgebieden naar betaald parkeren. Hierin wordt een krediet beschikbaar gesteld voor o.a. het aanschaffen van circa 15 nieuwe parkeerbetaalautomaten ten behoeve van het omzetten van vergunninggebied B1 naar betaald parkeren. Deze nieuwe (en extra) parkeerbetaalautomaten zijn niet geplaatst en leveren nog geen extra parkeeropbrengsten op. De plaatsing van deze extra automaten is on-hold gezet naar aanleiding van de peilnota d.d. 12-10-2021.
N.B. de vervanging van de 55 bestaande parkeerbetaalautomaten t.b.v. het invoeren van kentekenparkeren is aanbesteed en wordt uitgevoerd in 2022.
Zie ook de toelichting op lagere kapitaallasten.
-120
I
Nachtnet
Als gevolg van corona is de bijdrage aan Nachtnet € 54.800 lager uitgevallen, omdat er slechts 2 ritten zijn gereden. Hierdoor is er ook minder onttrokken aan de reserve stedelijke voorzieningen, zie hiervoor ook de toelichting bij mutaties reserves.
55
I
Autoluwe binnenstad
In het kader van autoluwe binnenstad hebben we in 2021 onverwachte kosten gemaakt met betrekking tot handhaving en kosten voor camera's.
-121
I
De Nieuwe Poort
Voor de uitvoering van plannen is in 2020 incidenteel € 1.000.000 beschikbaar gesteld (Programma 1.4 Mobiliteit). Eind 2020 was hiervan € 860.000 nog niet besteed. Dit bedrag is bij de bestemming van het rekeningresultaat 2020 overgeheveld naar 2021. In 2021 is er van dat bedrag € 500.000 uitgegeven aan de studiefase, wat betekent dat er nog een bedrag van € 360.000 nog niet besteed is. Vertraging in de uitvoering is ontstaand door opvolging te geven aan motie 2020 – M135 van 10 november 2020, waarin uw raad het college heeft opgedragen om door een onafhankelijke procesbegeleider een integraal onderzoek uit te laten voeren naar de verkeerskundige ontsluiting van het gebied Langs Eem en Spoor, de Nieuwe Poort en het Soesterkwartier. Zie ook raadsinformatiebrief 1598685 d.d. 1-2-2022.
360
I
Stelpost Knooppunt Hoevelaken
Om op termijn aan onze financiële verplichtingen voor knooppunt Hoevelaken te voldoen, wordt jaarlijks een bedrag gestort in de reserve Knooppunt Hoevelaken. De dekking van deze storting komt deels uit verkeersbudgetten (€ 300.000). Deze laatste is als stelpost opgenomen en wordt gecompenseerd door incidentele voordelen.
-300
I
Verkeersregelingen
In 2021 is meer uitgegeven aan onderhoud van de verkeersregelinstallaties als gevolg van lampremplace (het preventief vervangen van lampen vanwege de einde levensduur) en als gevolg van hogere onderhoudskosten voor de intelligente verkeersregelinstallaties en prijsstijging voor materiaalkosten.
-103
I
Huurkorting niet-maatschappelijke huurders
Op 22 juni heeft de Raad besloten over het voorstel om niet-maatschappelijke huurders maximaal 50% huurkorting te verlenen, indien zij kunnen aantonen dat ze een sterke omzetdaling hebben gehad als gevolg van corona in de periode tussen oktober ‘20 tot en met juni ‘21. Voor programma 1.4 Mobiliteit gaat het om een bedrag van € 54.000.
-54
I
Subsidies openbaar vervoer
In 2021 is 1 subsidie ontvangen van en vastgesteld door de Provincie Utrecht met betrekking tot openbaar vervoer. Het gaat om een bedrag van € 59.000. Hier tegenover staan extra uitgaven van € 59.000 in 2020.
59
I
9. Mutatie reserves
Reserve Stedelijke Voorzieningen
Als gevolg van corona is de bijdrage aan Nachtnet lager uitgevallen, omdat er slechts 2 ritten zijn gereden. Zie hiervoor ook de analyse bij 1.4.1 onderdeel Nachtnet. Geraamd was een onttrekking van € 55.000, daadwerkelijk onttrokken is € 2.200.
-53
I
Reserve toekomstige vervangingsinvesteringen
De werkelijke kapitaallasten van de investering "fietsplan 2018" zijn in 2021 lager dan begroot. Hierdoor heeft er een lagere onttrekking aan de reserve toekomstige vervangingsinvesteringen plaatsgevonden. Zie ook analyse lagere kapitaallasten programma 1.4.1 Mobiliteit.
-32
I
Tabel: PF.A.1.4.3 VERDER Amersfoort, bevoegd gezag, in uitvoering ( x € mln.)
Aanleg (H)OV A'frt Station - Centrum - A'frt Vathorst
1.652
1.652
0
1.652
0
0
Aanvullend
Afgerond
131c
Ongelijkvloerse verbinding N199
160
160
0
160
0
0
Aanvullend
Afgerond
159
Stimuleren gebruik deelauto's
108
108
0
108
0
0
Aanvullend
Afgerond
184
Ontsluiting Vathorst-West op A1
7.500
821
57
878
0
6.622
Aanvullend
In voorbereiding
191
Fietsverbinding Hoevelaken / Amersfoort Centrum via Hogeweg
870
870
0
870
0
0
Aanvullend
Afgerond
192
Fietsroute tussen Amersfoort-Vathorst en Bunschoten
550
550
550
0
0
Aanvullend
Afgerond
199
Kortsluiting Energie - Outputweg
20.300
6.265
0
6.265
14.000
35
Aanvullend
Afgerond. Opm. project is ondergebracht bij Knooppunt Hoevelaken. Dit is geregeld via BOK2. Knooppunt Hoevelaken is vertraagd a.g.v. PAS. Uitvoeringsjaar nog niet bekend.
v11
Doorstroming Bergen-boulevard Vathorst
4.264
2.906
1.402
4.309
0
-45
Aanvullend
Aanpassing rotonde 1 en rotonde 2 is gereed. Overige in uitvoering.
V12
Aansluiten Danzigtunnel Vathorst
3.105
225
35
259
0
2.846
Aanvullend
In voorbereiding
V13
Vrouwenpolder
298
298
0
298
0
0
Aanvullend
Afgerond
V14
Pilot fietsverkeers- licht rotonde 6
242
205
0
205
0
37
Aanvullend
Afgerond
V15
Kruispunt Heideweg-Caraiben
58
58
58
0
0
Aanvullend
Afgerond
V18
reistijdwinst fietsers verkeerslichten
550
56
52
108
0
442
Aanvullend
In voorbereiding
V19
Nieuwe schakels in het fietsennetwerk
350
243
0
243
0
107
Aanvullend
In voorbereiding
V20
Verkeers-veiligheid verbeteren
1.050
161
70
231
0
819
Aanvullend
In voorbereiding
V21
Verbeteren doorstroming ov Julianaplein
1.000
19
0
19
0
981
Aanvullend
In voorbereiding
Totaal
116.285
43.979
3.656
47.636
14.000
54.649
In 2021 zijn de volgende VERDER-projecten afgerond:
- VERDER B112 – Aanleg van de Veentunnel - VERDER V11 – Dooorstroming Bergenboulevard – aanleg fietstunnel onder rotonde 2.
In 2021 zijn de volgende VERDER-projecten voorbereid, aanbesteed of gaan in uitvoering: - VERDER A40 – Capaciteitsverbetering Westelijke Ontsluiting - VERDER 9 – Fietsroute Amersfoort Centrum – Nieuwland - VERDER 10 – Fietsroute Leusden – Amersfoort Centrum – Soest deel Amsterdamseweg - VERDER B88 – Uitbreiding Fietsparkeervoorziening station Amersfoort - VERDER A184 – Ontsluiting Vathorst -West op de A1 - VERDER B112 – Verbreden Jan van Riebeeckpad en fietstunnel Liendertseweg
Tabel: PF.A.1.4.4 Amersfoort uitvoerder, VERDER partner
Proj.
Omschrijving
Budget
Lasten < 2021
Lasten 2021
Totaal lasten
Afspraken (bestuurs) overeen- komst
Saldo
Soort maatregel
Stand van Zaken
28
DVM
658
658
0
658
0
0
No Regret
Afgerond
97
Buslijn Leusden - Amersfoort Noord
58
58
0
58
0
0
Aanvullend
Afgerond
102
Mobiliteits- management
269
240
19
260
0
29
Basis
In uitvoering
Totaal
985
957
19
976
0
9
Tabel: PF.A.1.4.5 Projecten Beter Benutten
Project
Omschrijving
Bijdrage excl. BTW
Goedgekeurde verschuiving
Bijdrage excl. BTW na verschuiving
Uitgaven t/m 2021
MNBB45
Fietsparkeren stations
2.773
250
3.023
2.112
MNBB46
Westelijke Ontsluiting
4.202
0
4.202
4.202
MNBB49
Groene Golf
1.297
-226
1.071
1.063
MNBB48
Doorstroming Hogeweg
904
-200
704
704
MNBB74
Busstation Schothorst
745
176
921
905
Totaal
9.921
0
9.921
8.986
Deze pagina is gebouwd op 06/21/2022 11:21:45 met de export van 06/21/2022 09:09:50