De voortgang van de zichtbare resultaten is in te delen in de volgende categoriën:
Doorlopend | |
Uitgevoerd | |
In uitvoering | |
Niet uitgevoerd |
Zichtbaar resultaat | Voortgang | Toelichting | |
---|---|---|---|
2.1.1 Basisinfrastructuur | |||
Meer mensen functioneren zo zelfredzaam mogelijk en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | 1.1 Binnen de Sociale Basis Infrastructuur (SBI) wordt o.a. vanuit de informatiewinkels advies gegeven over zorg en ondersteuning. De winkels konden in 2021 ondanks de maatregelen open blijven. Extra aandacht is daarbij uitgegaan naar jong volwassenen en mantelzorgers. Dit in samenwerking met o.a. Stadsring51. Ook is er extra aandacht besteed aan voorlichting over de maatregelen en de vaccinatiecampagne. 1.2 De afgelopen periode heeft ons herbevestigd dat de ondersteuning thuis van vitaal belang is. Bij zelfredzaamheid hoort waar nodig het krijgen van beschikbare ondersteuning in de vorm van begeleiding, hulpvoorzieningen en mantelzorg. Met behulp van extra rijksmiddelen rondom corona zijn er activiteiten ondernomen om mensen in beweging te krijgen of om meer maatjes te werven om mensen te helpen | ||
Meer ouderen en inwoners met een beperking wonen (langer) zelfstandig. | We geven uitwerking aan het programma ‘Wonen en zorg’. Dit programma is gebaseerd op het statement 'Amersfoort een Thuis voor iedereen'. Zie verder programma Wonen. | ||
Meer sociale cohesie in buurten en wijken. | 3.1 Buurtnetwerkers en jongerenwerkers zetten zich continue in om de sociale cohesie te vergroten. Ze stimuleren en ondersteunen eigen initiatief daartoe. De corona-periode toont aan dat de bereidheid tot ondersteuning en sociale cohesie aanwezig is in de Amersfoortse wijken.3.2 Inwoners dragen zelf bij door activiteiten op te zetten, waar nodig met financiële ondersteuning vanuit de Subsidieregeling Projecten#Indebuurt. Buurtbesturen, bestaande uit inwoners en professionals, stimuleren de betrokkenheid van inwoners en adviseren over de aangevraagde initiatieven.3.3 Daarnaast organiseren ook de samenwerkende organisaties verbindende activiteiten in verschillende wijken. Voorbeelden hiervan zijn de Gezonde Wijkaanpak en de aanpak Vreedzame wijken (Liendert en Schuilenburg).3.4 Het jaar 2021 was het nationale jaar van de vrijwillige inzet. Wij hebben het afgelopen jaar activiteiten georganiseerd met als doel extra aandacht/ waardering voor huidige vrijwilligers en meer mensen enthousiast maken voor het vrijwilligerswerk. Zo was er een kaartenactie, fototentoonstelling en hebben de bestuurders met verschillende vrijwilligersactiviteiten meegedaan. | ||
Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | 4.1 Voor jongerenwerkers die een belangrijke rol spelen in het stimuleren van jongeren om eigen initiatieven en ontmoetingen te organiseren was het een uitdagend jaar zoekend naar mogelijkheden binnen de beperkingen. Vanuit onderandere het label City of A is in samenwerking met andere partners getracht jongeren mogelijkheden te bieden voor afleiding en ontmoeting. Fysiek waar kon, anders digitaal. 4.2 Tegelijkertijd zijn de jongerenwerkers een belangrijke partner voor de politie als het gaat om de openbare orde in de wijken. Uitgangspunt is dat jongeren in de openbare ruimte moeten kunnen bewegen en ontmoeten, maar wel binnen de daarvoor geldende normen. Daar waar die overschreden worden voeren we als eerste goed overleg. Daarvoor zijn de jongerenwerkers belangrijk. Als overleg niet werkt treden de handhavers op.4.3 De jongerenwerkers spelen ook in de overgang tussen welzijn en zorg een belangrijke rol doordat ze vanuit hun vertrouwensband lichte begeleiding kunnen bieden aan jongeren. Daarmee voorkomen ze mogelijk dat jongeren afglijden naar intensievere vormen van zorg. In dit kader is er in 20201in Nieuwland een tijdelijke jongerencentrum geopend om meer grip te krijgen op een groep jongeren waarover de nodige zorgen zijn. Met o.a. de verwijsindex als instrument bedienen we professionals in een snel en effectief netwerk rondom de zorg van de jeugdige (leeftijd 0-23). Zodat hij de zorg, hulp of bijsturing krijgt die hij nodig heeft om zich te ontwikkelen tot een volwassene en wel op een zo vroeg mogelijk moment.4.4 Met het oog op de doorontwikkeling van het preventiebeleid is in 2018 besloten om deel te nemen aan het leertraject ‘preventieve aanpak alcohol- en middelengebruik’ gebaseerd op het IJslands preventiemodel. Het traject is in juli jl. afgesloten. De methodiek van het IJslands preventiemodel wordt opgenomen in de nieuwe werkwijze van data- en kennisgedreven werken in de wijk en op de school. Tijdens het leertraject werd de dataverzameling en de rapportages uitgevoerd door de universiteit van IJsland. Deze taak wordt belegd bij de GGD, omdat zij de jeugdgezondheidsmonitor uitvoeren. De frequentie van deze monitor wordt in stappen verhoogd naar een tweejaarlijkse cyclus. We zetten in op de beschermende factoren, zoals een zinvolle vrijetijdsbesteding en ouderbetrokkenheid. Met City of A bieden we naschoolse activiteiten aan voor jongeren van 12 t/m 18 jaar in de gemeente Amersfoort. We zijn gestart met stedelijke activiteiten en zetten de activiteiten nu ook in als een verlengde schooldag, verbonden aan de eigen school. | ||
Minder mensen zijn sociaal geïsoleerd of eenzaam. | 1.1 Ontmoeting en activiteiten in de wijk versterken de sociale verbanden. Het jaar 2021 heeft de mogelijkheden hiervoor, net als in 2020, beperkt. Gelukkig mocht ontmoeting voor de kwetsbare groepen doorgang vinden, waardoor het bereik van Indebuurt033 is verbreed. Ook zagen we in het gebruik van de Subsidieregeling Projecten#Indebuurt dat veel ontmoetingsmogelijkheden voor inloop bleven en doorliepen. Inmiddels is landelijk bekend dat 8% van de jongeren tussen 12 – 25 jaar zich dag in dag uit alleen voelt. We zetten het programma Join-us specifiek voor de doelgroep van 12-18 in om jongeren weer in contact met elkaar te brengen, weer te leren hoe contact te maken en weerbaar te worden. Het jongerenwerk van IndeBuurt033 is hiervoor in 2021 opgeleid en gaat in 2022 starten met de groepen. 1.2 Daarin betrekken we onze aanpak om eenzaamheid te voorkomen. In In 2019 hebben we de landelijke actie 'Één tegen eenzaamheid' ondertekend. Via deze actie vragen we aandacht voor eenzaamheid onder alle leeftijdsgroepen en willen we er voor zorgen dat de vele initiatieven die er zijn met elkaar verbonden zijn en bekend zijn bij de inwoners. Dit doen we samen met betrokken partijen als Indebuurt033, de ouderenbonden en anderen. 1.3 In 2020 is het ondersteuningsbeleid voor de wijkcentra geëvalueerd/ In 2021 heeft besluitvorming plaatsgevonden over de toekomst van de ondersteuning. We blijven de wijkcentra ondersteunen, maar we gaan meer ruimte creëren voor initiatieven op plekken waar de ontmoetingsmogelijkheden beperkt zijn. | ||
Meer mensen zijn in staat gezond te leven. | We hebben geïnvesteerd in het verkleinen van gezondheidsverschillen, het bevorderen van een gezonde leefstijl ten aanzien van overgewicht, roken en problematisch alcohol- en middelengebruik en het versterken van een gezonde leefomgeving. Denk hierbij aan interventies als de Gezonde Wijk aanpak, B. Slim, Sociaal Vitaal, Tel mee met Taal (laaggeletterdheid), gezond goedkoop koken, etc. De verbinding met (interventies uit) armoede, schulden, eenzaamheid, laaggeletterdheid, psychische kwetsbaarheid, sport en bewegen, omgeving etc is belangrijk in de aanpak. Ook stimuleren we de samenwerking tussen sociaal en medisch domein (huisartsen, leefstijlcoaches, fysio’s, diëtisten ,apothekers, ziekenhuis). | ||
Meer mensen helpen elkaar of zien naar elkaar om. | Via de subsidieregeling projecten#Indebuurt kunnen inwoners subsidie aanvragen om initiatieven op te starten voor hun buurtgenoten. In 2021 zijn er 342 aanvragen voor initiatieven ingediend, daaronder activiteiten gericht op het verminderen van eenzaamheid door de coronamaatregelen. | ||
Meer organisaties en werkgevers zijn betrokken bij maatschappelijke vraagstukken. | We betrekken organisaties en werkgevers en waar mogelijk inwoners (ervaringsdeskundigen) actief bij opstellen en uitvoeren van beleid. Dit vindt in 2021 onder meer plaats bij de uitvoering van het meerjarig beleidskader sociaal domein, vanuit het werkbedrijf, bij de invulling van de inburgeringsopgave en bij de implementatie van beleid rond de doelgroepen personen met ernstige psychiatrische aandoening en personen met verward gedrag.Indebuurt033 heeft de opdracht om vanuit haar regierol relevante (informele) organisaties te betrekken bij maatschappelijke vraagstukken. | ||
2.1.2 Ambulante zorg | |||
Meer mensen functioneren zo zelfredzaam mogelijk en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | Stichting Wijkteams Amersfoort is een algemene voorziening waar alle Amersfoorters terecht kunnen voor hun hulpvragen. De wijkteammedewerkers kijken naar de vraag achter de vraag, bieden zelf (kortdurende) ondersteuning en geven indien nodig toegang tot de specialistische jeugd- en maatschappelijke ondersteuning. Zij helpen de hulpvrager bij het maken van een samenhangend stappenplan om te komen tot passende participatie in de samenleving, waardoor inwoners zich (weer of meer) gezond gaan voelen. De krachten en mogelijkheden van het netwerk van de hulpvrager worden maximaal ingezet om de hulpvraag op te lossen. SWA is aanwezig waar de doelgroep is: bijvoorbeeld op school en bij de voedselbank. Wijkteammedewerkers voeren de gesprekken bij de inwoner thuis | ||
Meer ouderen en inwoners met een beperking wonen (langer) zelfstandig. | Wijkteams werken nauw samen met huisartsen, scholen en de jeugdgezondheidszorg (GGDrU), om in een zo vroeg mogelijk stadium vragen op te pakken. Met deze aanpak wordt voorkomen dat problemen van (groepen) inwoners verergeren. De wijkteams hebben in 2021 meer ruimte gekregen om de begeleiding effectiever en efficiënter in te regelen. De insteek is dat wijkteams zoveel mogelijk gebruik maken van het netwerk van inwoner zelf, SBI en waar nodig zelf begeleiding ondersteuning bieden. Alleen in die situaties waarin dit niet mogelijk is, verwijzen zij door naar een specialistische zorgaanbieder waardoor het aantal doorverwijzingen afneemt. Door betere regie van de wijkteams worden specialisten effectiever en efficiënter (korter, minder intensief) ingezet. Hiermee wordt een relatief duur specialistisch traject voorkomen, zonder aan kwaliteit in te boeten. | ||
Meer mensen zijn sociaal weerbaar. | Naast de wijkteams zijn er andere partijen die een rol hebben in de toegang tot hulp en ondersteuning, zoals Indebuurt033 (voor het geven van informatie en advies), de gemeentelijke afdeling Werk, Inkomen en Zorg (voor inkomensondersteuning, 144 van 377 dagbesteding en arbeidsintegratie en voorzieningen op het gebied van wonen en vervoer) en Stadsring51 (voor schuldhulpverlening). Sinds begin 2020 werken deze partijen samen om de toegang tot het sociaal domein verder te verbeteren door de krachten te bundelen in een gezamenlijk Triageteam Sociaal Domein. In 2021 heeft dit verder vorm gekregen en heeft dit team een vaste plek gekregen op afdeling WIZ. Van intensievere samenwerking is ook sprake bij de uitvoering van de zogeheten 'doorbraakaanpak' bij complexe casuïstiek. Het doel is om huishoudens die met complexe problemen te maken hebben beter, sneller en tegen lagere kosten te helpen. Bovendien wordt, op basis van analyse van knelpunten en oplossingen, de uitvoering van beleid en systemen waar mogelijk verbeterd. Tot slot werken wijkteams, huisartsen en jeugdgezondheidszorg aan de verbetering van de samenwerking, o.a. door uitbreiding van de functie van de POH-Jeugd. Door de huisartsenpraktijk te versterken met een POH-Jeugd krijgt de zorg voor jeugdigen en hun ouders/verzorgers efficiënter vorm. De instroom naar de specialistische jeugdhulp is hiermee in 2021 verder beperkt. Genoemde activiteiten maken onderdeel uit van de maatregelen 'Transformatie, betaalbaarheid van ondersteuning en zorg'. | ||
Meer jeugdigen groeien op in een veilige en positieve gezinssituatie. | In 2021 is met de regio Amersfoort de regiovisie jeugdhulp voor de komende jaren vastgesteld, welke de basis vormt voor de taakgerichte inkoop in 2022. Samen met een vaste contractpartner willen we de jeugdhulp verder transformeren normaliseren door problemen zo regulier mogelijk aan te pakken door kinderen en en de kracht in hun eigen omgeving te versterken en ze samen voldoende weerbaar te maken voor de uitdagingen in het leven. Zodat de kinderen zich goed voelen en prettig en veilig leven in Amersfoort. | ||
Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | De jongeren hebben in 2021 geleden onder de beperkingen als gevolg van Corona. Naast o.a. extra ondersteuning binnen het onderwijs is door de gebiedsteams van de BSA en de overige gecontracteerde hulpverleners specialistische jeugdhulp geboden. De jeugdhulp professionals waren ook werkzaam op school om kinderen in de eigen omgeving te ondersteunen. | ||
2.1.3 Specialistische zorg | |||
Meer mensen functioneren zo zelfredzaam mogelijk en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | Indien nodig ontvangen inwoners een maatwerkvoorziening Wmo, zoals bijvoorbeeld hulp bij het huishouden of dagactiviteiten. | ||
Meer ouderen en inwoners met een beperking wonen (langer) zelfstandig. | Door het gezondheidsakkoord en het uitvoeringsprogramma Samen sterker verbeteren we de samenwerking in de keten. In 2021 is de algemene voorziening dagactiviteiten voorbereid. Vanaf 2023 is dit aanbod beschikbaar via Indebuurt.In 2021 is de regiovisie Samen in de wijk vastgesteld die de regionale visie op de doorontwikkeling van ondersteuning met noodzakelijk verblijf beschrijft.In 2021 is Beschermd Thuis (BT) beschikbaar gekomen voor cliënten OMNV waarmee het mogelijk is cliënten 24/7 op herstel gerichte ondersteunende begeleiding te bieden in de context van een eigen woning en woningomgeving. Inzet van BT draagt bij tot beter en sneller herstel dan verblijf in een intramurale voorziening OMNV. | ||
Meer mensen zijn sociaal weerbaar. | Er wordt steeds meer begeleiding geboden vanuit de wijkteams en de SBI wordt versterkt waardoor mensen laagdrempelig en dichtbij ondersteuning kunnen krijgen. | ||
Meer jeugdigen groeien op in een veilige en positieve gezinssituatie. | In 2021 is met de regio Amersfoort de regiovisie jeugdhulp voor de komende jaren vastgesteld, welke de basis vormt voor de taakgerichte inkoop in 2023. Samen met een vaste contractpartner willen we de jeugdhulp verder transformeren zodat de hulp en ondersteuning terecht komt bij de kinderen die dit het meeste nodig hebben en hen gelijke kansen te bieden op ontplooiing en meedoen in de gemeente. | ||
Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | De jongeren hebben in 2021 geleden onder de beperkingen als gevolg van Corona. Naast o.a. extra ondersteuning binnen het onderwijs is door de gebiedsteams van de BSA en de overige gecontracteerde hulpverleners specialistische jeugdhulp geboden. Bij de jongeren met behandeling zien we o.a. door Corona een toename van zwaardere problemen. De wachttijden voor met name de jeugdigen met complexe problemen is, in lijn met het landelijke beeld helaas fors groter geworden.In 2021 zijn tevens nieuwe dagactiviteiten voor de jeugd ingekocht waarbij tevens de eerste verbinding met de kinderopvang is gemaakt in het kader van normaliseren van de hulp en ondersteuning. | ||
2.1.4 Beschermd wonen | |||
Meer volwassenen leven in een veilige (thuis) situatie. | In 2021 zijn diverse doorstroomwoningen en gemengd wonen concepten gerealiseerd waardoor mensen uit de maatschappelijke opvang konden uitstromen en beter kunnen herstellen.Door de deurwaardersrol van gemeenten per 1 april dit jaar, is het aantal succesvol voorkomen huisuitzettingen verder toegenomen.Er is een aantal quick wins in de opvang uitgevoerd voor laagdrempelig activeren, zoals gezamenlijke intake op activering en meer mogelijkheden om op locatie aan activering te doen. Corona heeft wel weer de nodige impact gehad op de mogelijkheden voor activering en was voor de maatschappelijke opvangpartners in brede zin een uitdaging om de opvang goed te realiseren.Samen met de regio wordt de inkoop 2023 voorbereid, waarbij onder andere ingezet wordt op een structurele verbetering van de kwaliteit van de opvang (waarbij ook de individualisering van opvangplekken).De vernieuwde meldcode huiselijk geweld… | ||
Meer jeugdigen groeien op in een veilige en positieve gezinssituatie. | Voor een steeds kleinere groep jongeren is specialistische jeugdhulp met verblijf ingezet. Gelukkig zijn de meesten in een gezinssetting van een pleeggezin opgevangen. Een relatief kleine groep jeugdigen is geholpen door een opname in een behandelsetting. Het is in lijn met de transformatieopgave in de jeugdhulp steeds vaker gelukt om kinderen ambulant te ondersteunen in de eigen omgeving. In 2021 is het project De Pionier opgeleverd, waarbij jeugdigen, die uitstromen uit een verblijfsplek jeugdhulp voorrang hebben gekregen. | ||
2.1.5 Diversiteit, integratie en toegank | |||
Meer ouderen en inwoners met een beperking wonen (langer) zelfstandig. | We werken integraal aan een toegankelijke stad en voeren jaarlijks een Agenda Amersfoort Toegankelijk uit. Deze agenda is in samenwerking met ervaringsdeskundigen opgesteld. Zie Agenda Amersfoort Toegankelijk 2022 (Gebouwen & wonen). | ||
Meer mensen zijn sociaal weerbaar. | We blijven stelling nemen tegen racisme en discriminatie. Dit uit zich in een preventieve en repressieve aanpak. Onze anti-discriminatieagenda is in maart vastgesteld. In 2021 is een start gemaakt met het uitvoeren van de agenda binnen de verschillende terreinen. | ||
Meer mensen beheersen het Nederlands en hebben kennis van de samenleving. | Per 1-1-2022 is de nieuwe wet inburgering ingegaan. Hiervoor is de Amersfoortse inburgeringsaanpak ontwikkeld. Een programma dat bedoeld is om te integreren, verder reikend dan de wettelijke inburgeringsplicht. De inburgeraar doorloopt in Amersfoort een breed programma waarin aandacht is voor de belangrijke aspecten waar iemand mee te maken krijgt, als hij zich vestigt in een ander land. Zoals de taal leren (het liefste tot B1), deelnemen aan verenigingsleven, (vrijwilligers)werk doen, leren over het onderwijs en zorgsysteem, financiële redzaamheid en stadsgenoten leren kennen. Tijdens het inburgeren werkt de inburgeraar aan diverse thema’s, met 4 doelen:• De inburgeraar is (zelf)redzaam• De inburgeraar is ingeburgerd in Amersfoort• De inburgeraar werkt, participeert of volgt een opleiding• De inburgeraar spreekt de taal en blijft deze spreken. | ||
2.1.6 Werk en inkomen | |||
Minder volwassenen en kinderen ervaren financiële belemmeringen om mee te doen. | Om te voorkomen dat inwoners problematische schulden krijgen is de aanpak vroegsignalering uitgebreid. Hiervoor is op 1 januari 2021 een wettelijk grondslag opgenomen in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), zodat verhuurders van woningen, zorgverzekeraars, en nutsbedrijven verplicht zijn geworden om betalingsachterstanden van hun cliënten aan de gemeente door te geven. Meer dan 50 nieuwe partijen hebben zich het afgelopen jaar als melder aangemeld. Als gemeente zijn we verplicht om elk signaal op te volgen en een hulpaanbod te doen. Door de vernieuwde aanpak is het aantal signalen wat we hebben ontvangen en hebben opgevolgd gestegen van circa 100 per maand in 2020 naar 500 per maand in 2021.Ons college is daarnaast gestart met het Adviesrecht bewindvoering (Ags). Hiermee adviseert het college de Rechtbank over het al dan niet inzetten van bewindvoering als passende maatregel voor een inwoner nadat bewind is uitgesproken. Wij hebben met de rechtbank afgesproken dat we het advies al uitbrengen voordat de rechtbank haar uitspraak doet, zodat zij het advies kan meenemen in het besluit om bewind in te stellen of dat een andere voorziening (zoals budgetbeheer) adequaat is.We zijn daarnaast een samenwerking gestart met bewindvoerders om inwoners onder bewind sneller te helpen hun schulden op te lossen, te werken aan zelfredzaamheid en te werken aan uitstroom uit bewind. I.s.m. de Belastingdienst hebben we een steunpunt van de Belastingdienst op het stadhuis geopend. Met het steunpunt kan de belastingdienst de dienstverlening naar inwoners verbeteren en vragen beantwoorden over allerlei belastingzaken. Hiermee kan de Belastingdienst de afstand naar inwoners verkleinen. Inwoners profiteren hiervan doordat dit helpt om hun geldzaken beter op orde te houden of krijgen.Aan het einde van het jaar zijn we gestart met het intensiveren van de hulp aan jongeren met schulden. Jongeren helpen we zo sneller van hun schulden af door schulden te saneren of kwijt te schelden. Hierbij wordt maatwerk geleverd en vragen we ook om een passende maatschappelijke tegenprestatie als de schulden worden kwijtgescholden. | ||
Meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken (incl. sociale activering en dagbesteding). | We zetten een breed instrumentarium in, waarmee we maatwerk bieden, zodat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt optimaal kunnen participeren. Door de coronacrisis en het thuiswerkadvies, is het lastiger om sommige trajecten in te zetten, zoals werkervaringsplekken en proefplaatsingen. Daardoor is het lastiger om met name mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen en/of te houden. In 2021 zijn 341 personen volledig uitgestroomd naar regulier werk (waarvan 17 statushouder en 83 ouderen (50 jaar en ouder)). 45 personen zijn gaan werken met loonkostensubsidie, waarvan 14 volledig uit de uitkering en 31 met een aanvullende uitkering. 90 personen (waarvan 7 statushouders) zijn parttime aan het werk gegaan en ontvangen aanvullende bijstand. Daarnaast zijn nog 2 personen uitgestroomd door te gaan werken als zelfstandige. Ook nog 32 personen (waarvan 5 statushouders en 1 persoon met loonkostensubsidie) zijn uitgestroomd als gevolg van de start van een studie met studiefinanciering (het betreft dan veelal jongeren).Begin 2021 hebben we samen met de partners in het Werkbedrijf arbeidsmarktregio Amersfoort een Toekomstagenda voor de komende vijf jaar vastgesteld. Hierin hebben we onze gezamenlijke ambities vastgelegd om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar vermogen te laten participeren. Grote prioriteit heeft het realiseren van één Regionaal Werkcentrum waar iedereen uit de arbeidsmarktregio die vragen heeft over zijn loopbaan, werk of scholing zich welkom voelt. In het werkcentrum kan een bezoeker zich oriënteren op zijn eigen mogelijkheden en interesses en de kansen in de huidige arbeidsmarkt, zien en ervaren wat verschillende soorten werk inhouden en welke scholingsmogelijkheden er zijn en hulp krijgen om een passende baan te vinden. Door het regionaal Werkbedrijf is in december 2021 ingestemd met de uitgangspunten voor de realisatie van een Regionaal Werkcentrum in Amersfoort in 2022.In het kader van het actieplan 'Arbeidsmarktregio Amersfoort werk(t) voor iedereen' (perspectief op werk) zijn nieuwe oriëntatiemogelijkheden en leertrajecten ontwikkeld en ingezet, ook voor mensen die een stap willen maken naar een meer kansrijke sector. Deze zijn onder andere onder de aandacht gebracht van een groot publiek tijdens de ‘love-to-learn’-week in oktober.Het regionaal Werkgeversservicepunt waarin gemeenten uit de arbeidsmarktregio en UWV samenwerking is belangrijke uitvoeringsorganisatie om meer mensen te plaatsen bij werkgevers. In 2021 zijn 609 mensen door tussenkomst van het WSP bij werkgevers geplaatst. Eind december liepen er daarnaast nog 43 proefplaatsingen.In 2021 is in het kader van het corona steun- en herstelpakket gezamenlijk met de partners in de arbeidsmarktregio Amersfoort aanvullende dienstverlening ingericht voor mensen die door corona hun werk verloren. De vraag hiernaar is beperkt, de arbeidsmarkt kent een krapte op dit moment en onze reguliere dienstverlening voorziet al.Ook voor zelfstandigen die een probleem hebben om hun huidige bedrijf in de nieuwe tijd economisch rendabel te maken, is een aanvullend aanbod ontwikkeld. Alle zelfstandigen die gebruik hebben gemaakt van de Tozo-regeling zijn hierover persoonlijk benaderd. Maar een enkeling heeft van dit aanbod gebruik gemaakt. | ||
Meer organisaties en werkgevers zijn betrokken bij maatschappelijke vraagstukken. | In ons aanbestedingsbeleid zijn sociale voorwaarden opgenomen om zoveel mogelijk mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen via “Social Return”. Vanuit deze opdracht zijn in 2021 in totaal 260 kandidaten geplaatst. Ongeveer de helft betreft beroepsopleidende (BOL) en beroepsbegeleidende (BBL) leer(werk)plekken. De andere helft betreft plaatsingen op werkplekken van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. In 2021 is vijf keer het keurmerk inclusief werkgever uitgereikt door ons Werkgeversservicepunt aan werkgevers die als voorbeeld en inspiratie gelden voor andere werkgevers in de arbeidsmarktregio Amersfoort.In ons contact met de werkgevers vanuit het WSP vragen wij ook aandacht voor maatschappelijke vraagstukken zoals diversiteit en discriminatie. | ||
Meer mensen functioneren zo zelfredzaam mogelijk en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | Het vergroten van het bereik van onze minimaregelingen is een doorlopend aandachtspunt. Met campagnes (posters en advertenties) wijzen we inwoners op regelingen en gratis financieel advies. Via geldcheck033 kunnen mensen een anonieme check doen om na te gaan of ze recht hebben op regelingen. Door in te loggen met DigiD kunnen zij vervolgens een aanvraag doen. We zien dat 20% van de aanvragers via geldcheck033 voor het eerst een aanvraag voor een regeling doet. Deze mensen bereikten wij niet eerder: het gaat om een volledig nieuwe doelgroep.Samen met onze partners uit het netwerk Samen tegen armoede hebben we de Hulpboom bestaanszekerheid Amersfoort ontwikkeld. Deze hulpboom laat het netwerk zien van organisaties die in Amersfoort actief zijn om inwoners te ondersteunen op het gebied van armoede en schulden. Naast alle regelingen en bijzondere bijstand zetten we ook het maatwerkvangnet in als er sprake is van een schrijnende situatie. Inwoners konden vanaf maart een beroep doen op de TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten). Hiermee konden inwoners, die een terugval inkomsten hadden als gevolg van de coronacrisis, noodzakelijke kosten zoals woonlasten betalen. | ||
Minder mensen zijn sociaal geïsoleerd of eenzaam. | Via het netwerk Samen tegen armoede worden signalen in de stad opgehaald om eenzaamheid te kunnen bestrijden. Het is een continu aandachtspunt waaraan wordt gewerkt, onder meer door het voor inwoners met een laag inkomen mogelijk te maken om te sporten of lid te worden van een vereniging, met de regeling ‘Sport en cultuur voor volwassenen’, en kinderen via bijvoorbeeld Leergeld en het Jeugdfonds sport en cultuur. | ||