gemeenschappelijke regelingen
- GGD Regio Utrecht
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Naam
GGD Regio Utrecht
Vestigingsplaats
Zeist
Webadres
Programma
2.1 Sociaal domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid.
Gemeentelijk belang
13,70%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 5.143
31-12-2021
€ 4.113
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 35.524
31-12-2021
€ 49.258
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 565
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel vanuit de GGDrU bezien voor de gemeente geen bijzondere financiële risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
2.1 Ambulante zorg en ondersteuning inclusief wijkteams
GGD regio Utrecht(GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De huidige wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien. 4. Iedereen kan meedoen. 5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. GGDrU heeft in 2021, door de coronacrisis tijdelijk, in overleg met bestuur, taken opgeschort. Kritische processen werden uitgevoerd. De financiële implicaties van de crisis zijn nog niet volledig in beeld. Meerkosten worden gedragen door de Rijksoverheid. De gevolgen voor de uitvoering van werkzaamheden worden in beeld gebracht zodra dit mogelijk is. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd).
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk Beheer en Milieu
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval.
Gemeentelijk belang
10,98%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 696
31-12-2021
€ 801
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 23.790
31-12-2021
€ 20.805
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 106
Bijzonderheden/ actualiteiten
Het vreemd vermogen daalt licht. Dit wordt veroorzaakt doordat in het vreemd vermogen een momentopname zit van uitstaande vorderingen bij onder andere de deelnemende gemeenten.
Risico's
Er zijn momenteel geen financiële risico's in beeld die de AVU raken.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De GRAVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.659
31-12-2021
€ 2.227
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.612
31-12-2021
€ 5.325
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 837
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 oktober 2022 of 1 januari 2023) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, de grootste gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2022/2023 meer duidelijkheid over komen. De geschatte maximale frictiekosten die voor rekening van Amersfoort kunnen komen bedragen gedurende 5 jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet tussen de € 70.000,- in het eerste jaar oplopend naar € 150.000,- in het vijfde jaar.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Sinds 1 januari 2014 bestaat bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD). Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2021 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Door Corona is de productie iets achtergebleven, maar zijn in ieder geval de bedrijven met een hoog risico volgens planning gecontroleerd. Daarnaast is er gestart met risicogericht toezicht door middel van een app. In voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet heeft de RUD ondersteund met het vormgeven van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
2.2 Veiligheid en handhaving
Sinds 2014 voert de gemeenschappelijke regeling ‘Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht’ (RUD) een deel van de milieutaken voor Amersfoort uit. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op vrijwel alle bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2020 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen, ondanks Corona, grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving.
- Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Naam
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors.
Gemeentelijk belang
70,47%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.800
31-12-2021
€ 1.539
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 11.640
31-12-2021
€ 11.241
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
De financiële posities van RWA en Amfors voldoen aan de gestelde normen. Indien risico’s optreden, leiden deze echter wel direct tot een hogere gemeentelijke bijdrage. Op het gebied van corona beschikt RWA als gevolg van Rijkscompensatie over een buffer van € 500.000 voor mogelijke economische/ corona tegenvallers in de toekomst.
Risico's
Loonkosten/premies zouden harder kunnen stijgen dan compensatie vanuit het Rijk met een nadelig gevolg op het financieel resultaat.
Veranderingen in de (landelijke) uitstroom kunnen een nadelig effect hebben op de verdeling van de door het Rijk beschikbaar gestelde subsidiemiddelen.Bijdrage aan deelprogramma:
2.1 Sociaal Domein
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.
- Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 1.659
31-12-2021
€ 2.227
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.612
31-12-2021
€ 5.325
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 837
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 oktober 2022 of 1 januari 2023) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, de grootste gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2022/2023 meer duidelijkheid over komen. De geschatte maximale frictiekosten die voor rekening van Amersfoort kunnen komen bedragen gedurende 5 jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet tussen de € 70.000,- in het eerste jaar oplopend naar € 150.000,- in het vijfde jaar.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Sinds 1 januari 2014 bestaat bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD). Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2021 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Door Corona is de productie iets achtergebleven, maar zijn in ieder geval de bedrijven met een hoog risico volgens planning gecontroleerd. Daarnaast is er gestart met risicogericht toezicht door middel van een app. In voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet heeft de RUD ondersteund met het vormgeven van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
2.2 Veiligheid en handhaving
Sinds 2014 voert de gemeenschappelijke regeling ‘Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht’ (RUD) een deel van de milieutaken voor Amersfoort uit. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat in Amersfoort om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op vrijwel alle bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2020 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen, ondanks Corona, grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving.
vennootschappen en coöperaties
- NV SRO
VENNOOTSCHAPPEN EN COÖPERATIES
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 8.823
31-12-2020
€ 10.711
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 16.423
31-12-2020
€ 19.245
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 1.755
Bijzonderheden/ actualiteiten
Eén van de speerpunten in het strategisch plan van SRO is groei. Voor 2022 heeft SRO groei bij een bestaande aandeelhouder (Haarlem) gepland en is SRO bezig met de uitbreiding van het aantal joint ventures. Vanaf 2022 gaat SRO het technisch vastgoedbeheer van de panden van de gemeente Haarlem verrichten. Het betreft circa 250 objecten. SRO heeft aangegeven per 2022 te willen starten met een nieuwe joint venture; SRO Velsen BV. Beide opdrachten zijn in voorbereiding. Een ander speerpunt uit het strategisch plan is duurzaamheid. SRO heeft in 2021 een plan van aanpak duurzaamheid opgesteld. In 2022 en volgende jaren zal uitvoering gegeven worden aan dit plan. SRO is bezig met de voorbereidingen voor nieuwbouw van haar hoofdkantoor en technische dienst. Dit zal op huidige locatie plaatsvinden, waarbij een deel van het terrein verkocht wordt t.b.v. woningbouw. Per 1 januari 2023 lopen de raamovereenkomst Vastgoed en de prestatieovereenkomst sport af. In 2022 zullen we de hercontractering voor beide overeenkomsten voorbereiden.
Risico's
Ook in 2022 zijn coronamaatregelen van kracht die gevolgen hebben voor SRO. De financiële impact voor SRO is afhankelijk van onder meer de duur van de beperkingen en de compensatie van het Rijk. Dit kan tot gevolg hebben dat de dividenduitkering lager is of komt te vervallen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De gemeente en SRO hebben hun afspraken vastgelegd in de Raamovereenkomst Onroerende zaken 2020-2022. De afspraken betreffen bijvoorbeeld afspraken om noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO te bereiken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid. De Raamovereenkomst Onroerende zaken en de Dienstverleningsovereenkomst sport lopen aan het einde van 2022 af. Inmiddels zijn SRO en gemeente in gesprek over de evaluatie en verlenging van beide overeenkomsten.
3.3 Sport
De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstelling van het Amersfoortse sportbeleid. De doelstelling is een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 5.1 Financiën en belastingen.
- Theater-en congrescentrum Flint NV
Naam
Theater-en congrescentrum Flint NV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van een culturele voorziening.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
31-08-2020
€ 706
31-08-2021
€ 866
Omvang vreemd vermogen
31-08-2020
€ 2.300
31-08-2021
€ 1.503
Bron
Jaarrekening 2020/2021
Feitelijk resultaat 2020-2021
-€ 81
Bijzonderheden/ actualiteiten
Theater Flint wordt nog steeds hard getroffen door de coronacrisis. Door de diverse coronamaatregelen zijn er minder tot geen voorstellingen en/of evenementen en congressen mogelijk. Op dit moment kan geen goede voorspelling worden gemaakt hoe lang de maatregelen nog blijven gelden. Ook is niet in te schatten hoe lang het duurt voordat de zakelijke markt hersteld is of dat het publiek weer in grote getale theatervoorstelling durven te bezoeken. Dankzij diverse steunmaatregelen (gemeente, Rijk en provincie) is Flint in staat om op de korte termijn de bedrijfsvoering niet in gevaar te laten komen. Over de financiële situatie in seizoen 2021-2022 blijven wij zowel ambtelijk als bestuurlijk in nauw contact met Flint.
Risico's
Flint wordt hard geraakt door de coronacrisis. Zie hiervoor de tekst bij actuele ontwikkelingen.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van theater Flint NV.
- NV ROVA Holding
Naam
NV ROVA Holding
Vestigingsplaats
Zwolle
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte.
Gemeentelijk belang
13,97%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 38.203
31-12-2020
€ 38.966
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 51.447
31-12-2020
€ 53.383
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 5.057
Bijzonderheden/ actualiteiten
Ook in 2022 is de verwachting dat corona (en/ of de nawerking daarvan) de belangrijkste actualiteit blijft. Corona heeft grote invloed op de hoeveelheden in te zamelen en te verwerken stromen van afval en grondstoffen. Dit is het gevolg van thuiswerken, de sluiting van horeca en de toestroom op de milieustraat. In de bedrijfsvoering is alles gericht op het in stand houden van de dienstverlening in het algemeen en de gezondheid van de medewerkers in het bijzonder. ROVA zelf loopt geen financiële risico’s agv de toename in afval en grondstoffen. Alle meerkosten zijn gedekt in de contracten met de afnemers, de 23 deelnemende gemeenten.
Rova heeft daarnaast een degelijke financiële positie. De normen, opgenomen in de gemeentelijke audit verbonden partijen, voor solvabiliteit, liquiditeit en dividenden worden gehaald.Risico's
Er zijn momenteel geen actuele financiële risico's in beeld die de ROVA zouden raken.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met NV ROVA Holding en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder.
- NV REMU- Houdstermaatschappij
Naam
NV REMU- Houdstermaatschappij
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% wordt verkocht.
Gemeentelijk belang
5,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 969
31-12-2020
€ 856
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 3
31-12-2020
€ 3
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
-€ 113
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met het oog op de mogelijke verkoop van meer dan 50% van de aandelen van Eneco is in 2018 de aanspraak op de privatiseringsnabetaling geconcretiseerd in een claim. Volgens het vonnis van de Rechtbank Amsterdam van 27 februari 2019 kan NV Remu Houdstermaatschappij geen beroep doen op deze nabetalingsregeling, zoals afgesproken bij de verkoop van het Regionale Energiebedrijf Remu in 2002. In hoger beroep is door het Gerechtshof de eerdere uitspraak van de rechtbank bevestigd, waarna NV Remu Houdstermaatschappij besloten heeft tot instellen van cassatieberoep bij de Hoge Raad.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Vitens NV
Naam
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Gemeentelijk belang
2,28%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 533.300
31-12-2020
€ 557.100
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 1.293.000
31-12-2020
€ 1.340.100
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 23.900
Bijzonderheden/ actualiteiten
Vanwege wet- en regelgeving kan Vitens maar een beperkt bedrijfsresultaat behalen (bij hogere resultaten dient een tariefsverlaging aan klanten gegeven te worden, waardoor het resultaat dus beperkt blijft). Daarnaast wil Vitens de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% (eind december 2020 bedroeg de solvabiliteit 29%) en blijvend voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de aankomende jaren het nettoresultaat (grotendeels) worden toegevoegd aan het eigen vermogen en is de verwachting dat er, ondanks positieve bedrijfsresultaten, in ieder geval over de jaren 2021 t/m 2023 geen dividenduitkering zal plaatsvinden.
Risico's
Lagere of geen dividendopbrengsten (zie onder bijzonderheden/actualiteiten voor nadere toelichting)
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Alliander N.V.
Naam
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.
Gemeentelijk belang
0,01%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 4.224.000
31-12-2020
€ 4.328.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 4.567.000
31-12-2020
€ 5.094.000
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 224.000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Door de energietransitie zal Alliander de komende 10 jaar te maken krijgen met een zeer sterke stijging van investeringen (o.a. vervanging en uitbreiding van de netwerken). Ten behoeve van de financiering van deze energietransitie en het behouden van de huidige gezonde financiële positie zijn maatregelen nodig om de eigen vermogenspositie van Alliander te versterken. In dat kader heeft Alliander in 2021 o.a. een financieringsverzoek uitgedaan aan alle aandeelhouders ten behoeve van het versterken van het eigen vermogen. De gemeente Amersfoort heeft besloten niet te participeren in deze kapitaalinjectie. Alliander heeft voldoende inschrijvingen ontvangen en in december 2021 een aandeelhouderslening van € 600 miljoen uitgegeven. Hiermee is Alliander erin geslaagd om in het licht van de steeds groter wordende investeringsopgave, haar financiële positie te versterken.
Risico's
Er is momenteel geen sprake van (majeure) risico’s voor ons als gemeente.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander N.V.. De dividenduitkeringen van Alliander N.V. zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- BNG Bank
Naam
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen.
Gemeentelijk belang
0,49%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 4.887.000
31-12-2020
€ 5.097.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 144.802.000
31-12-2020
€ 155.262.000
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 221.000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Als gevolg van de coronacrisis had de Europese Centrale Bank (ECB) aangegeven dat banken voldoende buffers moeten aanhouden en niet te veel / geen dividend mogen uitkeren. Vanwege deze door de ECB afgekondigde dividendrestricties had BNG Bank een deel van het dividend over 2019 en het gehele dividend over 2020 nog niet uitgekeerd. De dividendrestricties zijn vanaf 1 oktober 2021 komen te vervallen. Door BNG Bank heeft vervolgens het nog niet uitgekeerde dividend uitgekeerd aan haar aandeelhouders.
Risico's
Lagere dividendopbrengsten als gevolg van de coronacrisis (en de gevolgen die dat voor de economie, maar ook voor het financieel resultaat van banken met zich mee kan brengen).
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de BNG Bank (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
- Parkeren Amersfoort BV
Naam
Parkeren Amersfoort BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.4 Mobiliteit
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van parkeergelegenheden.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 7.949
31-12-2020
€ 7.549
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 398
31-12-2020
€ 768
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
-€ 50
Bijzonderheden/ actualiteiten
De BV heeft de afgelopen jaren een oordeelsonthouding van hun accountant gekregen op de jaarrekening van de BV. Dit hangt met name samen met processen rondom de administratieve organisatie. De BV heeft hierop inmiddels de nodige acties ondernomen. dit moet er toe leiden dat over het jaar 2022 een goedkeurende verklaring verkregen wordt.
Risico's
De parkeergarages van PABV hebben nog steeds te maken met omzetverliezen agv de coronacrisis. De crisis leidt tot minder parkeringen (minder bezoekers, meer mensen die thuiswerken). De verwachting is dat dit in de loop van 2022 langzaam zal bijtrekken naarmate de gevolgen van corona hopelijk verdwijnen, hoewel dit met grote onzekerheid gepaard gaat. De BV is financieel gezond en kan eventuele verliezen zelfstandig opvangen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.4 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van Parkeren Amersfoort BV. De dividenduitkering van de bv is opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen
- ParkeerService Coöperatie UA
Naam
ParkeerService Coöperatie UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.4 Mobiliteit
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garage- en straatparkeerbeheer.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 1.844
31-12-2020
€ 1.983
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 2.211
31-12-2020
€ 1.973
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 357
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
De coöperatie heeft eind 2020 de transitieperiode succesvol afgesloten. In de (sluitende) begroting 2022 is het vertrek van de leden Alkmaar en IJsselstein opgevangen door een aantal stelposten op te nemen voor een nieuw aan te trekken lid. Het is belangrijk dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren om financieel solide te blijven. Er is nog geen concreet zicht op toetreding van een nieuw lid, tot die tijd zal CPS de gevolgen hiervan intern opvangen. Zowel ambtelijk als bestuurlijk blijven we nauw betrokken bij deze ontwikkelingen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.4 Mobiliteit
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.
5.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is lid van de coöperatie.
- Amfors Holding B.V.
Naam
Amfors Holding B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gemeentelijk belang
53,51%
Omvang eigen vermogen
01-01-2021
€ 2.500
31-12-2021
€ 2.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.334
31-12-2021
€ 4.993
Bron
Jaarrekening 2021
Feitelijk resultaat 2021
€ 2.039
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet. Fluctuaties daarin kunnen het resultaat, en daarmee de gemeentelijke bijdrage, negatief beïnvloeden. Amfors heeft goed geacteerd op de gevolgen van de coronacrisis. Hierdoor voorzien wij op de korte termijn geen (financiële) coronagevolgen die het bedrijf niet zelfstandig aan kan.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Voert in een aantal gebieden in de stad het wijkonderhoud uit.
2.1 Sociaal Domein
De Amfors Holding B.V. voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
- Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Naam
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het voor eigen en/of gezamenlijke rekening en risico exploiteren van gronden in de gemeente Amersfoort.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2019
€ 248
31-12-2019
€ 243
Omvang vreemd vermogen
01-01-2019
€ 124
31-12-2019
€ 148
Bron
Jaarrekening 2019
Feitelijk resultaat 2019
-€ 4
Bijzonderheden/ actualiteiten
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. heeft (nadat in december 2016 een van de partijen zich uit de PPS-constructie heeft teruggetrokken) een belang van 50% in VOF Kantorenpark Podium Amersfoort. Vanwege het slechte marktperspectief en het ingrijpen van de provincie is door de overblijvende vennoten van VOF Podium afgelopen periode onderzocht of, en onder welke voorwaarden, het gebied is te transformeren tot een woningbouwlocatie. Inmiddels is er een onherroepelijk bestemmingsplan. Hierdoor kunnen de contracten over de afwikkeling van Podium worden geëffectueerd. De herontwikkeling naar woningen heeft financieel positiever uitgepakt. Hierdoor blijkt een deel van de voorziening (zie Risico's) niet nodig. Zie voor meer toelichting het MPG 2021.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld die tot financiële gevolgen voor de gemeente Amersfoort kunnen leiden.
Voor de aanwezige risico's met betrekking tot de participatie in VOF Podium is een aantal jaren geleden een voorziening van € 6 miljoen getroffen, in 2021 is een deel van deze voorziening vrijgevallen (vrijval van € 1,9 miljoen). Voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van VOF Podium zie het onderdeel 'bijzonderheden/actualiteten'.
Voor de aanwezige risico's met betrekking tot de participatie in OBV CV is een aantal jaren geleden een voorziening van € 8,8 miljoen getroffen. Deze voorziening was getroffen voor de situatie dat de overeengekomen kapitaalstorting ook daadwerkelijk betaald zou moeten worden. Inmiddels is onder meer door de verbeterde markt gebleken dat de kapitaalstorting deels niet nodig lijkt. In 2021 is daarom een deel van deze voorziening vrijgevallen (voor een bedrag van € 6,8 miljoen). Zie voor meer toelichting het MPG 2021.Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV en ook in de VOF Podium.
- Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Naam
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 363
31-12-2020
€ 433
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 0
31-12-2020
€ 0
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 70
Bijzonderheden/ actualiteiten
Voor de GREX 2021 was vanwege de coronacrisis een extra risico gecalculeerd, met name vanwege mogelijke risico’s voor de woningmarkt. In de afgelopen periode is gebleken dat de coronacrisis geen effect heeft gehad op de woningmarkt. De prijzen zijn opnieuw gestegen en de vraag naar nieuwbouwwoningen is enorm. De laatste maanden heeft de coronacrisis wel een andere ontwikkeling veroorzaakt, namelijk een sterk stijgende inflatie. De effecten hiervoor voor diverse kostenposten kunnen risicovol zijn. Tot nu toe zijn de effecten op de kosten beperkt, maar het is reëel dat de GREX negatieve invloed kan gaan ondervinden van een stijgende energiekosten en duurdere grondstoffen. Om deze reden is in de Grex 2022 een extra risicopost in verband met 'extra kostenindexering' opgenomen.
Risico's
In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's geactualiseerd. De resterende risico's betreffen vooral die ten aanzien van de grondwaarden voor woningen. Daarnaast is een risico opgenomen in verband met 'extra kostenindexering'.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en maakt dit gebied ook woonrijp. Daarnaast levert zij bouwrijpe grond aan het VOF-Podium en maakt dit gebied ook woonrijp.
1.3 Wonen
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt onder meer voor de woningbouw in Vathorst.
- Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Naam
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Webadres
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis.
Gemeentelijk belang
25,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 121
31-12-2020
€ 61
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 268
31-12-2020
€ 395
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
-€ 60
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Eventuele financiële verliezen van de coöperatie dienen binnen de coöperatie zelfstandig opgevangen te worden.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg. In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris. Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort. Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. We werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad. TArchief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.).
- Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Naam
Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Vestigingsplaats
UTRECHT
Webadres
www.romregioutrecht.nl
Programma
3.1 Economie
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken.
Gemeentelijk belang
6,82%
Omvang eigen vermogen
29-05-2020
€ 10
31-12-2020
€ 22.082
Omvang vreemd vermogen
29-05-2020
€ 0
31-12-2020
€ 861
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 76
Bijzonderheden/ actualiteiten
De Raad heeft in 2021 besloten tot een extra kapitaalinjectie van €1.500.000. Hiermee komt de Amersfoortse kapitaalstorting in totaal uit op € 3 miljoen.
Risico's
Naarmate de ROM meer leningen vanuit het Participatiefonds verstrekt neemt het financiële risico voor Amersfoort langzaam toe. op ditt moment is het risico zeer beperkt omdat er nog relatief weinig leningen verstrekt zijn. Deze risico's lopen mee in de bepaling van het gemeentelijk weerstandsvermogen en zullen daarom telkens geactualiseerd worden.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.1 Economie
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de ROM Utrecht Region. ROM Utrecht Region bouwt aan een slimmere, gezondere en groenere regio met als drijfveer het versterken van het economische vestigingsklimaat en welzijn van de regio.
- Regionale samenwerkingsmaatschappij BV (ROM)
Naam
Participatiefonds ROM Regio Utrecht BV
Vestigingsplaats
UTRECHT
Webadres
www.romregioutrecht.nl
Programma
3.1 Economie
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken.
Gemeentelijk belang
6,82%
Omvang eigen vermogen
29-05-2020
€ 10
31-12-2020
€ 22.082
Omvang vreemd vermogen
29-05-2020
€ 0
31-12-2020
€ 861
Bron
Jaarrekening 2020
Feitelijk resultaat 2020
€ 76
Bijzonderheden/ actualiteiten
De Raad heeft in 2021 besloten tot een extra kapitaalinjectie van €1.500.000. Hiermee komt de Amersfoortse kapitaalstorting in totaal uit op € 3 miljoen.
Risico's
Naarmate de ROM meer leningen vanuit het Participatiefonds verstrekt neemt het financiële risico voor Amersfoort langzaam toe. op ditt moment is het risico zeer beperkt omdat er nog relatief weinig leningen verstrekt zijn. Deze risico's lopen mee in de bepaling van het gemeentelijk weerstandsvermogen en zullen daarom telkens geactualiseerd worden.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.1 Economie
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de ROM Utrecht Region. ROM Utrecht Region bouwt aan een slimmere, gezondere en groenere regio met als drijfveer het versterken van het economische vestigingsklimaat en welzijn van de regio.